Ať se zeptáte kohokoliv v Evropě na to, který z evropských států nejvíce holduje pivu, odpoví (nebo by alespoň měli odpovědět) totožně – Česká republika. Téměř už pravidelně ve statistikách vycházíme jako největší konzumenti piva, a to nejen v Evropě, ale dokonce i na světě. Zkrátka jsme národ pivařů. Ať má každý z nás jiný životní styl – někdo preferuje náročnou práci, někdo rád sportuje, někdo se vyhýbá sladkému, něco má jako zálibu herní automaty, někdo tráví hodně času v přírodě, někdo pomáhá druhým, všichni se za práci rádi odměníme a většina z nás volí k této odměně právě zlatavý mok, tedy pivo, ti, kteří se neodměňují, tak si „na jedno“ zajdou čas od času s přáteli.
Pro nás zkrátka pivo není primárně druh alkoholu, pro nás je pivo nedílná součást společenských událostí, ať už sportovního nebo kulturního rázu. U nás pivo patří do divadla k divadelní pauze, ke sportovnímu utkání, k setkání s přáteli nebo i k večernímu sledování televize. A dát si pivo k obědu také není považováno za společenský přestupek, ale jedná o v České republice zcela běžnou aktivitu. Dokonce některé restaurace mají malé pivo jako součást obědového menu v ceně, protože postě ví, na co strávníky nalákat.
Z průzkumů z loňského roku vyplývá, že minimálně jednou týdně si na jedno čepované pivo zajde až 55% z nás, ale jen málo kdo z tohoto počtu opravdu skončí při své návštěvě pouze u jednoho piva. Ze statistik vyplývá, že pokud vyrazíme do restaurace či hospody obvykle si v průměru dáme 2-3 piva. Nejoblíbenějším čepovaným pivem v restauracích je Pilsner Urquell (tedy česky „plznička“ nebo „prazdroj“), hned za ním v žebříčku oblíbenosti skončil Kozel a Radegast. V lahvovém pivu má Plzeňský prazdroj také jasnou převahu, ale stále více lidí si kupuje i jiné značky. Hitem léta se staly cidery a také nealkoholické birelly, tedy ochucená piva.
Dneska již není žádnou novinkou, že i nealkoholické ochucené pivo nabízejí restaurace na čepu. Všem pivům i pivním nápojům ale naprosto vévodí plzeňský ležák.
Co zažívá ale boom, jsou soukromé minipivovary, které se zaměřují na tradiční i netradiční pivní speciály. Téměř v každém okresu je dnes už minipivovar, takže bychom mohli říct, že trendem posledních let jsou speciály ze soukromých pivovarů.
Doba covidová sice tyto pivovary trošku omezila, ale věřímě, že Češi jsou národ, který těmto subjektům pomůže a nenechá jich zaniknout mnoho.
Tak co, jdeme na jedno?